CASE – Energieleverancier Vrijopnaam

Winnen met zonne-energie

//zelfservicesoftware //stpworkflow //digitaalklantproces //mobile

Bij energieleverancier Vrijopnaam wekken klanten zelf hun energie op met zonnepanelen uit Nederlandse zonneparken. Klanten kopen via de website zonnepanelen, besparen zo energie en zien op de app hoeveel energie zij opwekken. Dankzij de samenwerking met Aquila verloopt dit proces geheel digitaal. Efficiënt voor Vrijopnaam. Inzichtelijk en prettig voor hun klanten.

Start-up energieleverancier Vrijopnaam

In 2015 zorgt Vrijopnaam voor een doorbraak op de energiemarkt: zonne-energie bereikbaar maken voor iedereen. Niet door zonnepanelen te plaatsen op je eigen dak, maar door zonnepanelen op afstand te kopen in een zonnepark van Vrijopnaam. Bij de start van de samenwerking met Aquila was nog niet alles uitgedacht. Een van de redenen waarvoor Aquila werd gekozen: een partner die wil ontdekken, leren én flexibel opereert.

‘Als start-up zochten we een professionele en flexibele partner die ons verkoopproces, klant- en contractadministratie en financiële afhandeling volledig digitaal en uiterst klantvriendelijk kon inrichten. Die partner vonden wij in Aquila.’

Casper Hengst

Directeur, Vrijopnaam

Ontwikkeld met Mendix volgens Agile aanpak

Er is gekozen voor een applicatie die zelfstandig processen uitvoert, overzicht biedt, controleert en bewaakt. De applicatie is ontwikkeld met het Mendix-platform volgens een Agile aanpak: startend vanuit een basisversie, uitbouwen en iteratief doorontwikkelen.

Klinkt mooi, maar hoe werkt het precies?

  • Een geïnteresseerde klant meldt zich aan op vrijopnaam.nl Vanaf nu vindt er een dialoog plaats tussen gebruiker en de applicatie.
  • Een gecertificeerde koppeling met EDSN – Energie Data Services Nederland – haalt zijn verbruiksgegevens op.
  • Na de aanmelding ontvangt de klant automatisch een e-mail die je verwelkomt en het vervolgproces beschrijft.
  • Vervolgens start de backoffice-workflow die bijv. een relatienummer uitgeeft, de respijttermijn van 2 weken bewaakt, het contract aanmaakt en het voorschotbedrag berekent.
  • Klant ontvangt na de 2 weken bedenktijd het contract, de aankoopnota van de zonnepanelen en het voorschotbedrag.
  • De financiële berekening van voorschotten en eindafrekening vinden in de applicatie plaats. Via een koppeling met Exact worden ze verwerkt en geïncasseerd.

Klant heeft altijd inzicht

Koopt een klant zonnepanelen, dan verandert meteen het aantal beschikbare zonnepanelen op de website. En met de mobile app ziet de klant precies hoeveel energie zijn aangekochte zonnepanelen opwekken.

‘Aquila was van idee tot realisatie van ons bedrijf een partner in business. De ontwikkelde applicatie is een lust in plaats van een last voor onze klanten.

Casper Hengst

Directeur, Vrijopnaam

weken doorlooptijd

zonnepanelen verkocht (februari 2019)

Cees Hoekstra

Managing Director

Overige cases

Minimaal 5.000 jongeren begeleiden naar werk

Emma at Work helpt jongeren met een chronische fysieke aandoening aan werk. Hiervoor brengen ze jongeren, werkgevers en coaches samen. Dit matchen gebeurde ‘handmatig’. Aquila ontwikkelt een portal waarmee jongeren de regie nemen in hun ontwikkeling en brengt hen geautomatiseerd in contact met de juiste werkgevers en begeleiders. Zo kunnen consultants zich focussen op het ondersteunen van de jongeren en wordt de ambitie haalbaar om in 4 jaar 5.000 jongeren te begeleiden naar werk.

LEES MEER

Nr. 1 digitale verzekeraar

Interamerican wil de nr. 1 digitale verzekeraar van Griekenland worden. Binnen 1 jaar want de concurrentie is moordend. Aquila ontwikkelt een IT-platform dat slim inspeelt op de bestaande infrastructuur met legacy-systemen, processen versnelt, claims afhandelt, het beheer en papiergebruik minimaliseert. Dat leidt tot meer tevreden klanten en tussenpersonen, en dat is precies de bedoeling.

LEES MEER

Verzekerd van een toekomstbestendig polisbeheer

Door de jaren heen heeft een Nederlandse top 3 verzekeraar veel verschillende pensioen- en levensverzekeringen gelanceerd. Naast grote portefeuilles zijn er ook restportefeuilles van tijdelijke, minder succesvolle of niet meer verkochte verzekeringen waarvan de verplichtingen nog jaren doorlopen. De restportefeuilles verschillen in samenstelling en worden geadministreerd in dure legacy-systemen. Aquila ontwikkelt in 7 maanden een schaalbare, compliant en efficiënte oplossing.

LEES MEER

Interesse?