CASE – Achmea

Verzekerd van een toekomstbestendig polisbeheer

//complete administratie //compliant //lagere beheerskosten

Door de jaren heen heeft Achmea veel verschillende pensioen- en levensverzekeringen gelanceerd. Naast grote portefeuilles zijn er ook restportefeuilles van kleine, tijdelijke, minder succesvolle of niet meer verkochte verzekeringen waarvan de verplichtingen nog jaren doorlopen. De restportefeuilles verschillen in samenstelling en worden geadministreerd in dure legacy-systemen. Aquila ontwikkelt in 7 maanden een schaalbare, compliant en efficiënte oplossing.

Snelle en betaalbare oplossing voor restportefeuilles

Achmea voert een omvangrijk veranderingsprogramma door om de organisatie toekomstbestendig te maken. Hiervoor zijn keuzes gemaakt over de te voeren producten en de ICT-doelarchitectuur die daarvoor nodig is. Voor de restportefeuilles die niet of tegen te hoge kosten naar de doelarchitectuur kunnen worden gemigreerd, vraagt de verzekeraar Aquila om een oplossing voor de administratie. Snel en tegen lage kosten te realiseren.

‘Wij waren op zoek naar een slimme, betaalbare oplossing voor onze restportefeuilles. Hierdoor waren wij in staat om versneld afscheid te nemen van onze legacy systemen.’

De 6 wensen van Achmea

  • Zorg voor een complete oplossing waarmee de administratie en beheer van restportefeuilles kan worden uitgevoerd.
  • Realiseer deze op korte termijn en met substantieel lagere ontwikkel- en beheerkosten dan alternatieve oplossingen.
  • Ontwikkel een schaalbare oplossing met waar mogelijk generieke functionaliteiten zodat deze uitgebreid kan worden met andere restportefeuilles.
  • Gebruikersvriendelijk en compliant administratiesysteem.
  • Kennis van legacy-systemen, complexe processen en verzekeringen.
  • Waar relevant kan de oplossing gekoppeld worden aan onze applicaties, zoals het documentmanagementsysteem, printstraat, grootboek en fondsenbeheer

Resultaten – de tussenstand

  • 1 oplossing voor 5 restportefeuilles. Van individuele kapitaal- en arbeidsongeschiktheidspolissen tot contraverzekeringen en collectiviteiten.
  • Schaalbare oplossing. Ook geschikt voor toekomstige restportefeuilles en closed books die verschillen in aard en omvang.
  • Complete polisadministratie. De verzekeraar beschikt naast opmaak en beheer van polissen ook over procesondersteuning, digitale output en actuariële rapportages.
  • Korte doorlooptijden. Van enkele weken tot maanden voor een portefeuille.
  • Gebruikersvriendelijk. Minder handmatige rompslomp en meer inzicht in de processen.
  • Onafhankelijk van legacy-systemen. Legacy-systemen en beheer van portefeuilles met MS-Office applicaties zijn overbodig geworden.
  • Compliant. Alle activiteiten worden gelogd en zijn auditable. Noodzakelijk als eis vanuit de toezichthouder en omdat enkele administraties in MS-Office applicaties waren ondergebracht.

maanden doorlooptijd

benodigde fte medewerker

aantal betrokken pensioen- en levenportefeuilles

Cees Hoekstra

Managing Director

Overige cases

Minimaal 5.000 jongeren begeleiden naar werk

Emma at Work helpt jongeren met een chronische fysieke aandoening aan werk. Hiervoor brengen ze jongeren, werkgevers en coaches samen. Dit matchen gebeurde ‘handmatig’. Aquila ontwikkelt een portal waarmee jongeren de regie nemen in hun ontwikkeling en brengt hen geautomatiseerd in contact met de juiste werkgevers en begeleiders. Zo kunnen consultants zich focussen op het ondersteunen van de jongeren en wordt de ambitie haalbaar om in 4 jaar 5.000 jongeren te begeleiden naar werk.

LEES MEER

Winnen met zonne-energie

Bij energieleverancier Vrijopnaam wekken klanten zelf hun energie op met zonnepanelen uit Nederlandse zonneparken. Klanten kopen via de website zonnepanelen, besparen zo energie en zien op de app hoeveel energie zij opwekken. Dankzij de samenwerking met Aquila verloopt dit proces geheel digitaal. Efficiënt voor Vrijopnaam. Inzichtelijk en prettig voor hun klanten.

LEES MEER

Nr. 1 digitale verzekeraar

Interamerican wil de nr. 1 digitale verzekeraar van Griekenland worden. Binnen 1 jaar want de concurrentie is moordend. Aquila ontwikkelt een IT-platform dat slim inspeelt op de bestaande infrastructuur met legacy-systemen, processen versnelt, claims afhandelt, het beheer en papiergebruik minimaliseert. Dat leidt tot meer tevreden klanten en tussenpersonen, en dat is precies de bedoeling.

LEES MEER

Interesse?