CASE – Digitale verzekeraar Interamerican

Nr. 1 digitale verzekeraar

//digitaliseren //digitale klantreis //versnellen time-to-market

Interamerican wil de nr. 1 digitale verzekeraar van Griekenland worden. Binnen 1 jaar want de concurrentie is moordend. Aquila ontwikkelt een IT-platform dat slim inspeelt op de bestaande infrastructuur met legacy-systemen, processen versnelt, claims afhandelt, het beheer en papiergebruik minimaliseert. Dat leidt tot meer tevreden klanten en tussenpersonen, en dat is precies de bedoeling.

Ambitie? Binnen 1 jaar nr. 1 digitale verzekeraar

Met ruim 1 miljoen zakelijke en particuliere klanten is Interamerican de 2e overall verzekeraar van Griekenland. De verzekeraar introduceerde Anytime, de 1e direct writer in Griekenland.

Interamerican verkoopt zijn producten overwegend via eigen loondienstagenten en onafhankelijke tussenpersonen. Logge legacy-systemen en verouderde processen belemmeren echter groei en innovatie. Tijd dus voor een toekomstbestendig IT-platform dat binnen 1 jaar operationeel is.

‘4 jaar coderen was geen optie; onze verkoopcampagne start dit jaar nog. We kozen daarom voor Aquila. Mede door het gebruik van low-code platform Mendix, kennis van onze business en goede ervaringen van onze COO met hen bij Achmea.’

George Plomaritis

Salesmanager, Interamerican

De opdracht?

  • Ontwikkel een volledige cloudoplossing voor de polisadministratie en claimsverwerking voor de collectieve levens- en zorgverzekeringen.
  • Ontwikkel een portal voor loondienstagenten en assurantietussenpersonen waar het handmatige offerteproces voortaan volledig digitaal kunnen afhandelen.

Aanpak? Heldere afspraken, Agile werkwijze

We starten met een zgn. Sprint 0, een voorbereidende fase. Daarin:

  • bepalen we de manier van samenwerken;
  • zetten we de projectorganisatie op;
  • bespreken we de eisen en wensen;
  • tonen we met een Proof of Concept de werking van diverse aspecten aan;
  • leveren we een 1e versie op van de te ontwikkelen applicatie. Daarna starten met de realisatiefase.

Dankzij onze ruime ervaring met processen bij verzekeraars spreken we dezelfde taal en is het makkelijk schakelen. Besloten wordt om de verschillende customer journey processen Agile te ontwikkelen en opnieuw te ontwerpen.

Oplossing? Alles Straight Through Processing

Met de nieuwe door Aquila ontwikkelde applicatie maken loondienstagenten en tussenpersonen eenvoudig offertes.

l
Klant- en polisgegevens

Klant- en polisgegevens hoeven maar 1x worden vastgelegd.

Met 1 klik

Met 1 klik is de offerte geaccepteerd, ontvangt de klant de polis en de loondienstagent of tussenpersoon een kopie ervan.

Volledig digitaal

Schades worden volledig digitaal ingediend, geregistreerd en afgehandeld.

Resultaten? De tussenstand

  • Geïntegreerde oplossing. De sales-, polis- en claimsafdeling werken nu in 1 systeem. Er wordt alleen nog maar met digitale output gewerkt die daar waar mogelijk met WorkFlow Management worden verstuurd.
  • Slimme interfaces. Onder meer met het CRM-systeem Siebel, financiële en rapportagetools (incasso, betalingen en grootboek), documentbeheer, gebruikersprofielen en benodigde autorisaties.
  • Onafhankelijk van legacy-systemen. Een 5-tal legacy-systemen is zelfs overbodig geworden.
  • Verkoopproces versnelt van enkele weken naar direct. Door het digitale proces worden offertes met een enkele ‘klik’ geaccepteerd waarna de digitale polis meteen verstuurd wordt.
  • Volledig configureerbare product- en premiemodule. Een beheerder kan nieuwe producten en nieuwe dekkingen toevoegen en/of combineren. De time-to-market is daarmee te verwaarlozen.
  • Applicatie is in Engels én Grieks. Dankzij Mendix’ meertalige functies is dit eenvoudig mogelijk, voertaal project is in Engels.

maanden doorlooptijd

productdekkingen met bijhorende premieregels

benodigde fte medewerkers

minder legacy-systemen nodig

aantal betrokken producten

Cees Hoekstra

Managing Director

Overige cases

Minimaal 5.000 jongeren begeleiden naar werk

Emma at Work helpt jongeren met een chronische fysieke aandoening aan werk. Hiervoor brengen ze jongeren, werkgevers en coaches samen. Dit matchen gebeurde ‘handmatig’. Aquila ontwikkelt een portal waarmee jongeren de regie nemen in hun ontwikkeling en brengt hen geautomatiseerd in contact met de juiste werkgevers en begeleiders. Zo kunnen consultants zich focussen op het ondersteunen van de jongeren en wordt de ambitie haalbaar om in 4 jaar 5.000 jongeren te begeleiden naar werk.

LEES MEER

Winnen met zonne-energie

Bij energieleverancier Vrijopnaam wekken klanten zelf hun energie op met zonnepanelen uit Nederlandse zonneparken. Klanten kopen via de website zonnepanelen, besparen zo energie en zien op de app hoeveel energie zij opwekken. Dankzij de samenwerking met Aquila verloopt dit proces geheel digitaal. Efficiënt voor Vrijopnaam. Inzichtelijk en prettig voor hun klanten.

LEES MEER

Verzekerd van een toekomstbestendig polisbeheer

Door de jaren heen heeft een Nederlandse top 3 verzekeraar veel verschillende pensioen- en levensverzekeringen gelanceerd. Naast grote portefeuilles zijn er ook restportefeuilles van tijdelijke, minder succesvolle of niet meer verkochte verzekeringen waarvan de verplichtingen nog jaren doorlopen. De restportefeuilles verschillen in samenstelling en worden geadministreerd in dure legacy-systemen. Aquila ontwikkelt in 7 maanden een schaalbare, compliant en efficiënte oplossing.

LEES MEER

Interesse?